Loading...
Workshops 2018-07-17T08:31:32+00:00

Workshops

Tijdens het Nationaal Export Event bieden we een aantal workshops aan, waarbij kennisoverdracht centraal staat.

Workshop ronde 1

Op 29 maart 2019 is Brexit een feit. Dan verlaat het Verenigd Koninkrijk (VK) de Europese Unie. Dat heeft grote gevolgen voor ondernemers die zakendoen met het VK. Stel tijdens deze sessie al juw vragen over de Brexit aan verschillende deskundigen en krijg meer inzicht in de consequenties voor uw bedrijf.

Produceren of exporteren, welke variant past bij uw bedrijf? Het blijft voor veel bedrijven een moeilijke keuze, wil ik (blijven) exporteren of kies ik toch voor een lokale productiefaciliteit? De uiteindelijke beslissing zal afhangen van veel verschillende factoren. In deze sessie nemen staan twee bedrijven centraal die voor deze keuze gestaan hebben.

Bestaan er over 5 jaar nog exportmanagers op de oude manier? Hoe verandert de digitalisering de internationale werkwijze van bedrijven en klanten? Hebben onze exportmanagers genoeg bagage voor onze buitenlandse competitors? Wat moeten we doen om bij te blijven? Wat is de nieuwe functiebenaming en rol voor de exportmanager 2.0? Denk en praat met ons mee in deze zeer interactieve workshop.

De inzet van digitalisering en het digitaal verbinden van apparaten, productiemiddelen en organisaties is in de meeste sectoren niet meer weg te denken. Het creëren van digitale platformen lijkt inmiddels gemeen goed.
In combinatie met een sterk digitaal geïntegreerde toeleveranciersketen, is het mogelijk voor iedere klant ‘op maat’ producten en diensten te leveren, in welke sector ook. Mede door de sterke positie van Nederland in design, systeemontwerp en logistiek biedt deze ontwikkeling veel kansen in binnen- en buitenland.

This session will focus on business opportunities in Central America in the following sectors:

  • Agrifood and horticulture
  • logistics
  • Infrastructure

Due to the presence of international speakers this session will be held in English. Duration of the session will be 2 hours (11.30h – 13.30h)

Workshop ronde 2

Deelnemen aan consortia heeft vele voordelen: MKB’ers die deel uitmaken van een consortium zijn minder tijd en geld kwijt aan internationalisering. Ukunt immers meeliften op internationale netwerken en afzetmarkten van andere bedrijven. En daarmee vergroot u als ondernemer uw slagkracht. Maar hoe vormt u eigenlijk een consortium en hoe zorgt u voor een succesvolle samenwerking? Tijdens deze sessie delen ervaringsdeskundigen hun succesverhalen en advies en hoort u hoe de overheid u hierbij kan ondersteunen.

Voor het vinden van een goede, betrouwbare zakenpartner in het buitenland is een lokaal netwerk van essentieel belang. Tijdens deze workshop komen ondernemers aan het woord die de juiste zakenpartner in het buitenland al hebben gevonden – en hoe ze dat hebben gedaan. Je krijgt de kans om jouw vragen te stellen over het betreden van een nieuwe markt. Ook wordt uitgelegd uit welke partijen een lokaal netwerk kan bestaan en brengen we het aanbod van mensen in beeld die jou kunnen helpen bij het vinden van een zakenpartner, zodat je verder kunt met de volgende stap in je internationale expansie.

Een preventieve aanpak kan veel juridische problemen voorkomen en aanzienlijke kosten besparen. Check regelmatig of uw salescontracten, algemene voorwaarden en leveringscondities nog steeds actueel zijn. Voorkomen is niet spannend, maar wel beter dan genezen. In 22% van de gevallen gaan juridische conflicten over tenminste € 10.000 aan schade.

Om Nederland bereikbaar en leefbaar te houden is de inzet van innovatieve ICT-oplossingen nodig; ook wel smart mobility genoemd. Nederland heeft de ambitie op het vlak van Smart Mobility-testfaciliteiten wereldwijd koploper te zijn en blijven. Om de krachten te bundelen is de Smart Mobility Embassy opgezet. Een one-stop-shopping loket voor internationaal geïnteresseerden in Smart Mobility in Nederland. Hoor wat het netwerk van de Smart Mobility Embassy voor u kan betekenen en hoe u daarmee uw internationale samenwerkingen  (verder) kan ontwikkelen.

Workshop ronde 3

Het werven, selecteren en aansturen van een partner in het buitenland brengt vele (soms) lastige vragen met zich mee. De workshop geeft inzicht in een aantal verschillende modellen die helpen bij het effectief managen van handelsagenten, distributeurs en dealers in het buitenland. U verkrijgt in vogelvlucht inzicht in de consequenties die er kleven aan de verschillende samenwerkingen in het buitenland. Ook de verschillende contractvormen en voorwaarden die er worden gehanteerd in het buitenland passeren de revue.

Incoterms zijn nogal eens sluitpost in het internationaal zakendoen. De deal is het belangrijkst. Een niet juiste (toegepaste) Incoterm kan intern bij bedrijven onuitvoerbaar blijken, of stelt bedrijven bloot aan onverantwoorde risico’s. Hoe kunnen salesverantwoordelijken zich daartegen wapenen? En welke grote veranderingen in Incoterms komen er vanaf 2020 op hen af?

Hoewel geen land hetzelfde is, zien we wereldwijd vergelijkbare maatschappelijke uitdagingen, zoals slinkende energievoorraden, waterschaarste, bevolkingstoename, verstedelijking en milieuproblemen. Er wordt regelmatig naar Nederland gekeken, omdat wij vele innovatieve en duurzame oplossingen in huis hebben. Hoe kunt ú met uw bedrijf aanhaken op maatschappelijke uitdagingen? Tijdens deze sessie gaat u in gesprek met ondernemers die al een plek hebben veroverd op deze groeiende markt.

Nederland heeft via de Europese Unie met ruim 50 landen een handelsakkoord. Van Zuid-Korea tot Canada, en van Oekraïne tot Colombia. In april 2018 bereikte de EU een akkoord met Japan en Singapore. De Europese Commissie heeft aangekondigd dat er ook tussen de EU en Mexico een nieuw handelsverdrag komt. Daarnaast wordt gestart met onderhandelingen met Australië en Nieuw-Zeeland. Maar hoe kunt u hier nu optimaal van profiteren? Wat moet u regelen voor lagere invoerheffingen? En wat kan een handelsakkoord nog meer voor u betekenen dan lagere invoerheffingen? Krijg antwoord op uw vragen tijdens deze workshop.

Handelsmissies kunnen ondernemers een vliegende start bezorgen in het buitenland. Het succes staat of valt echter bij een goede voorbereiding. Hoe pakt u deze voorbereiding aan? Wat zijn de do’s en don’ts? Hoor hoe andere bedrijven het hebben aangepakt. Daarnaast is er veel tijd om vragen te stellen zodat ook u uw deelname aan een handelsmissie tot een succes kan maken.